www.udruzenjeknjizarasrbije.org.rs

Paperworld 2016.

I DALJE NA VRHU

Najveći svetski sajam kancelarijskog i pisaćeg materijala, Paperworld, održan je od tridesetog januara do drugog februara tekuće godine. Kao i uvek, uzPaperworld održan je i sajam Creativeworld, fokusiran na hobi i "uradi sam" programe, kao i Christmasworld, čija je tema Božić, ali i ostali verski praznici.

Trio sajmova i ove godine zabeležio je rast broja izlagača, a po istraživanjima koje su organizatori sproveli, u Frankfurtu se našlo više novih posetilaca u odnosu na prošlu godinu. Ovogodišnji Paperworld bio je domaćin 1.608 izlagača iz 59 zemalja, i 36.733 posetilaca iz 139 zemalja, što je nešto manje u odnosu na prošlu godinu, ali je atmosfera u svim halama bila veoma pozitivna i puna optimizma, i sa svih strana su se mogli čuti pozitivni komentari i zadovoljstvo stečenim kontaktima i poslovnim prilikama. Najveći broj posetilaca u Frankfurt je došao iz Evrope i Sjedinjenih Američkih Država, a trio sajmova beleži porast inostranih posetilaca za čak 62 odsto.

"Optimum" u glavnoj hali

Ove godine ponovo je došlo do izostanka velikih nemačkih izlagača koji su sa organizatorima postigli dogovor da će se na Paperworld-u pojavljivati svake druge godine, što je propraćeno nezadovoljstvom posetilaca. Njihovo odsustvo naročito je bilo primetno na samom ulasku u sajam, jer je nekada glavna hala 3.1, u kojoj se nalazio ponos Paperworld-a - grandiozni štandovi giganata poput Steadtler-aFaber-Castell-a, Parkera, i mnogih drugih, na veliku žalost posetilaca, bila potpuno zatvorena. Ulogu centralne hale preuzela je hala 3.0 u kojoj se, osim niza održanih seminara, konferencija i dodela nagrada, nalazio i štand kompanije "Optimum" iz Smederevske Palanke, tako da konačno možemo reći da se jedna srpska kompanija nalazila u glavnoj hali sajma u Frankfurtu.

Srbija je, kao i godinama unazad imala veliki broj izlagača, čak deset, od toga četiri pod zastavom Udruženja knjižara Srbije. Većina naših izlagača nalazila se u hali 4.2, čiji je slogan bio „Back to School“, pa su posetioci i izlagači u šali tu halu nazivali Knez Mihailova ulica. Nastupi naših izlagača prošli su veoma zapaženo, a dizajn štandova i kvalitet robe bio je na veoma visokom nivou, u rangu sa zapadnoevropskim firmama.

Edukacija posetilaca

Paperworld je, kao i godinama unazad, imao niz pratećih programa fokusiranih uglavnom na maloprodaje. Organizatori smatraju da je u današnjem digitalnom svetu neophodno pomoći maloprodajama, jer je u prethodnoj sezoni došlo do blagog pada u prodaji papira i papirnih proizvoda, te su organizovali brojne radionice, seminare i konferencije na Paperworld Akademiji u hali 3.0. U trendu je eksperimentisanje sa konceptom maloprodaje, neobični enterijeri i dekoracije prostora, novi, futuristički proizvodi, a sve u cilju privlačenja novih kupaca. Baš takvi trendovi prikazani su na izložbi Paperworld Trend Show, sa tri teme -  „Suštinski spokoj“, „Živahna grafika“ i „Cvetna sloboda“, a za mnoge posetioce, vođene ture kroz ovu postavku bile su prva stanica na sajmu. Na  Mr. Books & Mrs. Paper prezentaciji posetioci su mogli naći inspiraciju u dvanaest različitih stilova dekorisanja prodajnog prostora. Već je tradicionalna i „Let’s wrap“ demonstracija pakovanja, gde su praktično prikazani načini pakovanja koji privlače kupce. Nova izložba „Greeting Card Centre of Excellence“, čiji je cilj stavljanje većeg fokusa na čestike i razglednice, imala je veoma uspešan debi. Na izložbi su prezentovane čestitke raznovrsnog dizajna za sve prilike, a uz ovaj događaj organizovano je još mnoštvo pratećih programa gde su čestitke imale glavnu ulogu, što je odlično primljeno među posetiocima i izlagačima.

Sveske od jabuka

Osim inovativnosti koja je glavna odlika Paperworld-a, organizatori, a ni proizvođači ne zaboravljaju očuvanje životne sredine. Prikazano je mnoštvo novih zelenih proizvoda, poput ekoloških olovaka napravljenih ne od drveta, već od prirodnih vlakana i bio-polimera, zatim linije svezaka i notesa pod nazivom Appeel koja je privukla veliku pažnju jer je većim delom napravljena od delova jabuke koji se inače bacaju. Čitav poslednji dan sajma bio je posvećen očuvanju životne sredine, a na nizu predavanja i diskusija, stručnjaci su posetiocima predočili način na koji se obični proizvodi mogu transformisati u ekološke.

Kao i poslednjih godina, Christmasworld i Creativeworld doživljavaju veliku ekspanziju, pa su tako prolazi i štandovi ovih sajmova bili krcati posetiocima u svakom trenutku. Koncept Creatiworld-a je takav da se na štandovima crta, slika, boji, štrika, kreira, dakle, budi umetnik u svakome, što je i razlog velikog broja posetilaca. Na Christmasworld-u, Srbija je ove godine imala prvog predstavnika, kompaniju „Pan-Graf“ iz Stare Pazove, koja je na ovom sajmu predstavila svoj uskršnji program boja i raznih ukrasa za jaja. Da se sajam konstatno mora menjati kako bi napredovao, pokazuje i činjenica da su na Christmasworld-u uvedene nove grupe proizvoda – prirodno cveće i drveće, kao i nameštaj i prostorni ukrasi, što potpuno izlazi iz okvira dosadašnjeg koncepta celokupnog sajma. Ova dva sajma pružaju sinergiju kupcima na Paperworld-u. Kombinacija dekorativnih proizvoda, pisaćeg pribora i „uradi sam“ proizvoda trenutno je na vrhu tržišta, a poseta svim sajmovima i pažljiva opservacija trendova posetiocima donosi bogato znanje koje im može doneti prednost u odnosu na konkurenciju.

Naredni Paperworld održaće se od 28. do 31. januara 2017. godine kada će veliki nemački proizvođači ponovo stupiti na scenu. Samo će vreme pokazati da li će ovo kolebanje lidera dovesti do potpune promene koncepta Paperworld-a, njegovog spajanja sa kreativom, ili uzdizanja nekih sličnih svetskih manifestacija. Do tada,Paperworld ostaje najvažniji svetski događaj u svom sektoru koji i dalje vredi posetiti.