www.udruzenjeknjizarasrbije.org.rs

"Knjižar" br.64

KNJIŽAR" BIRO & EXPO MAGAZINE - BROJ 64; godina XVI, Valjevo, jesen 2016.




 

SADRŽAJ

  • AKTIVNOSTI UDRUŽENJA

Zlatan je to bor

  • SAJMOVI

GRAFIMA - Pomeranjekreativnih granica u štamparstvu 22-28
BIG BUYER - Treća decenija Bolonjskog sajma 30
INSIGHTS-X - Novi igrač na sajamskoj sceni 34-49
PAPERWORLD - Praznik za knjižare 52
MEGA SHOW - Tajne dalekog istoka 56-61
DEČIJI SAJAM - Zabavno i edukativno 66-67
SAJAM KNJIGA - Knjige u ruke 68-70

  • PREZENTACIJE

Kreativa u ekspanziji 72

  • PREDSTAVLJAMO

Izvanredna ponuda modnog asesoara 74
Pioniri online prodaje 76-77
Novi lokal na idealnom mestu 78
Šljokice, perlice i kompletan školski pribor 80
Dečiji sat kao nezaobilazni školski artikal 82
Svaki artikal podređen je bojama 84

  • NOVOSTI
  • HUMANITARNE AKCIJE

Donatorska izložba "Srce nade" 86

  • KNJIŽARE U SVETU

Knjižara koju godišnje poseti milion turista 88

  • KNJIŽEVNE NAGRADE
  • NOVO U KNJIŽARSKOM IZLOGU
  • ISTORIJSKO-KNJIŽEVNA ČITANKA

Intelektualna skepsa i pesimizam poezije Milana RakiĆa 96

  • BIBLIOTERAPIJA

Karakter je sudbina 98-99

  • DA LI STE ZNALI?

...Dvanaest zanimljivih činjenica o pisaćem priboru 107


Mega Show

TAJNE DALEKOG ISTOKA

Nije tajna da Evropa već dve decenije kaska za Azijom. Inovativnost u dizajnu, mašta, brzina proizvodnje, spektar proizvoda, daleki istok prednjači u svemu. Stoga, kada nas je hongkonški Mega Show pozvao u goste, nismo oklevali ni trenutka, otišli smo na izvor inspiracije, novih trendova i tendencija, jer, ovo je sajam od koga sve počinje.

Mega Show, manifestacija koja se održava u dve faze po tri dana, za relativno kratko vreme stekao je popularnost i ustalio se kao vodeći za nove trendove i tendencije. Jubilarni, dvadeset peti Mega Show Part One, održan je od dvadesetog do dvadeset trećeg oktobra u prostoru Kongresnog i izložbenog centra Hong Konga. Spektar proizvoda koji su predstavljeni na ovom sajmu bio je izuzetno veliki, te su na istom sajmu kupce našli proizvođači gift proizvoda i ukrasnih pakovanja, prazničnih i kućnih ukrasa, igračaka i kuhinjskih proizvoda. Drugi deo –Mega Show Part Two, održan sedam dana  kasnije, nešto je mlađi, prvo izdanje doživeo je 2003. godine i na njemu su se mogli videti novi proizvodi u oblasti pisaćeg pribora, modnih asesoara, IT spravica i suvenira. Ukupno, ova dva sajma svake godine privuku preko pedeset hiljada posetilaca, a Izložbeni centar pretvori se u pravu Vavilonsku kulu gde se može čuti svaki jezik sveta.

Prostor u kom se sajam održava pravi je biser arhitekture čiji je naprepoznatljiviji deo krov u obliku raširenih krila ptice. Kompleks se sastoji iz dva dela - prvi deo sagrađen 1988. godine nalazi se na kopnu, dok je za potrebe drugog dela izgrađeno veštačko ostrvo. Zid sa strane glavnog ulaza u sajam do skoro je držao rekord najveće „staklene zavese“ na svetu, a glavni hol doseže visinu od preko dvadeset metara. Pogled iz ove impozantne građevine zaustavlja dah – sa jedne strane je Viktorijina luka, dom prekookeanskih kruzera, sa druge Kowloon, kulturni centar grada sa mnoštvom muzeja i istorijskih zgrada, a odmah do njega nalazi se veliki točak – vidikovac. Pet hala na nekoliko nivoa zauzimaju površinu od preko pedeset hiljada kvadratnih metara i mogu da ugoste 140.000 posetilaca dnevno.

Na prvoj fazi sajma, izlagalo je oko 4.500 izlagača iz dvadeset šest zemalja, pretežno azijskih, a radi lakšeg snalaženja, proizvođači su organizovani u paviljone prema zemlji iz koje dolaze. Najveći paviljon bio je, naravno, kineski, a tu su se našli i paviljoni Bangladeša, Indije, Pakistana, Južne Koreje, Tajvana, Tajlanda, Filipina i Turske. Svoj proboj na azijsko tržište pokušalo je da ostvari i mali broj kompanija iz Francuske, Italije, Nemačke i Češke, pa ne bi čudilo kada bi se neko od naših izlagača osmelio i predstavio svoje proizvode u Hong Kongu. Drugi deo sajma imao je manji broj izlagača, oko pet stotina, ali to je i logično kada se uzme u obzir da je druga faza za deceniju mlađa od prve, pa samim tim tek treba da se ustali kod proizvođača kao bitna.

Ono što razlikuje ovaj sajam od evropskih je, pre svega, izgled štandova. Dok se u Frankfurtu i Nirnbergu izlagači takmiče u tome čiji će štand biti veći, sa kulama, stubovima i lukovima, u Hong Kongu štandovi su tipski, skoro potpuno jednaki, retko se u tom moru „kockica“ nađe neko ko malo odskače. Izlagačima je preostalo da privuku posetioce inovativnim i interesantnim proizvodima, ali bilo je i onih kreativnih, pa su tako na nekim štandovima  nastupali disk džokeji, negde su se delili pokloni, a negde bogato jelo i pilo.

Kreativa kao glavni trend

Najdomišljatiji na sajmu bili su proizvođači igračaka, jer da bi okupirale dečiju pažnju igračke danas moraju da  igraju, pevaju, pričaju, lete. Veštački kućni ljubimci su očigledno bolja opcija od stvarnih, pa se, nakon pasa i mačaka, sada pojavila i veštačka riba, koja pliva po akvarijumu kao da je prava. Brojne su sveske koje u igru uključuju nezaobilazne mobilne telefone, pa nacrtani predmeti na ekranu „ožive“. Frozen i Pokemoni i dalje nastavljaju svoju dominaciju, ovi motivi mogli su se videti na skoro svakom štandu, te je očigledno da njihova popularnost neće skoro početi da bledi. Segment promo artikala najviše se proširio držačima za tablete i mobilne telefone, ravnih su linija i laki za štampu, a svima su neophodni, ponuda je zaista bila izvanredna.

Bojanke za decu i odrasle - artikal je koji je na prečac osvojio svet. Na ovom sajmu kupci su videli da ceo svet može biti bojanka – ranac, rokovnik, maska za telefon, igračke, tašne – apsolutno svaki artikal koji može da se proizvodi od materijala koji je pogodan za flomastere, što je dobra vest za proizvođače pisaćeg pribora, jer je u jednom trenutku izgledalo kao da će tehnologija preuzeti primat. Veoma su popularni i „uradi sam“ setovi, kako za decu, tako i za odrasle. Konačno je i do naše branše stigla hipster moda, a štandovima sa retro i vintage robom nije se moglo prići od gužve. Najveći hit bio je maslinasto zeleni ranac sa dve kopče, u stilu bivše JNA.

Kada su u pitanju aktuelne boje, pastelni i prirodni tonovi i dalje su hit, što se na našim prostorima nije naročito primilo. Zanimljivo je bilo videti koliko je Noć veštica u svetu ozbiljan biznis – kupci su se otimali za maske, ukrase, bundeve, a bilo je i puno štandova sa nama potpuno nepoznatim gift artiklima, poput rezbarenih krava svih boja, vrsta i veličina, najverovatnije za indijsko tržište.

Bez obzira na veliku popularnost kod posetilaca i izlagača, ovaj sajam se i dalje trudi da privuče kupce. Za dvadeset petu godišnjicu, organizatori su pripremili brojne popuste za kupce, promotivne aktivnosti, dnevnice i poklon noćenja, kako bi se kupcima zahvalili za odanost i podršku tokom godina. Novinarima našeg časopisa obezbeđen je vrhunski trentman, pa smo kao gosti sajma imali pristup VIP prostorijama, što je dobro došlo nakon celodnevnog obilazaka hala.

Na žalost, posetu sajmu svim kupcima i gostima skratilo je jako nevreme – tajfun, kakav skoro nije protunjao ovim delom Kine, pa je prvi deo sajma trajao dva umesto tri dana. Ipak, bilo je dovoljno vremena da se prođe kroz sve hale, a utisak je zaista izuzetan. Jedino što bi možda ovom sajmu falilo, kao što fali i našem, beogradskom, je jedna dobra žurka, kojom bi možda uspeli i da rasteramo oblake.


Drugi Insights-X u Nirnbergu

NOVI IGRAČ NA SAJAMSKOJ SCENI

Knjižarska branša je od prošle godine bogatija za još jedan sajam. Nirnberg, prestonica igračaka, postala je domaćin i proizvođačima školskog, pisaćeg, kancelarijskog, hobi, kraft i gift programa. Nakon prošlogodišnjeg skromnog početka, sajam, osnovan na inicijativu Udruženja nemačkih proizvođača, Insights-X, razvio se u pravi evropski brend, na kome su učešće uzele neke od najuglednijih kompanija.

Insights-X je za samo jednu godinu doživeo neverovatan rast. 270 izlagača iz čak 33 zemlje prikazalo je svoje proizvode nemačkim i inostranim kupcima, što je fenomenalan odziv kada se u obzir uzme činjenica da je sajam originalno bio namenjen samo nemačkom, austrijskom i švajcarskom tržištu. Osim po broju izlagača, sajam je porastao i za pet hiljada kvadratnih metara, te su u funkciju stavljene tri hale, naspram prošlogodišnje dve.

Zbog čega je ovaj sajam za ovako kratak vremenski period postao popularan, objašnjava direktor Ernst Kick:

- Ovaj događaj je krucijalan jer kupcima omogućava da vide nove trendove i obezbede kolekcije već na jesen, za razliku od ostalih sajmova koji se održavaju dosta kasnije. Osnovan na inicijativu Udruženja nemačkih proizvođača, sajam je već dobio pozitivne reakcije iz branše, a broj posetilaca konstatno raste. Želimo da od sajma napravimo brend, imamo puno da ponudimo, podigli smo kvalitet, izlazimo u susret i izlagačima i posetiocima. Na primer, izbacili smo konferencije i seminare jer kritike nisu bile dobre, a dodali smo Arenu i lounge bar. Već se pedeset novih kompanija prijavilo za naredni Insights-X, što znači da smo na dobrom putu. Ne planiramo da sajam širimo globalno, već će i dalje biti koncentrisan na evropske zemlje.

Nirnberški sajam izrazito je privukao naše proizvođače, te je čak jedanaest srpskih kompanija predstavilo svoje proizvode evropskim kupcima, što je apsolutni rekord među zemljama iz  regiona. Kako je ovo sajam koji odiše kvalitetom, a ne kvantitetom, jasno je da su proizvodi naših kompanija dovoljno sazreli da ispune visoka očekivanja i svetske standarde.

Halama su dominirale dve velike kompanije – Faber-Castell i Staedtler, čiji su štandovi zauzimali ogromnu površinu i plenili svojom grandioznošću. Štandovi naših kompanija, iako manji, nisu zaostajali u pogledu modernog dizajna i aktuelnih boja i pobrali su odlične kritike i pohvale posetilaca. U hali tri osmišljen je kreativni studio pod nazivom Arena, gde su mnogobrojni izlagači predstavljali svoje proizvode kroz četrdesetominutne radionice i na taj način proizvode približili kupcima. Faber-Castell je u okviru Arene prikazao svoj novi PixelIt trend bojenja po kvadratićima, koji neodoljivo podseća na nekadašnje goblene, a  Staedtler radionicu sa Fimo materijalom. Pored toga, u hali 3 kupci i posetioci mogli su da predahnu u lounge baru, dizajniranom u retro stilu, a nakon zatvaranja sajma organizovan je After hours koktel, na kome su posetioci i izlagači uz živu muziku uživali u opuštenoj atmosferi.

Inovativni proizvodi

Učesnici su se potrudili da ponude širok spektar inovativnih proizvoda prilagođenih potrebama korisnika. Predstavljeni su novi modeli rančeva sa specijalnim mehanizmima dizajnirani prema dečijoj nepresušnoj energiji i željom za pokretom, zatim proizvodi napravljeni od još lakših materijala kako dečija leđa ne bi bila opterećena, a novi model brenda Target, Reflex, dobio je nagradu za child-friendly dizajn. Kupci su bili u prilici da unapred vide proizvode sa licencama koje još uvek nisu zaživele na malim i velikim ekranima, poput Trolova, nove Diznijeve serije Luna i mnogih drugih koji će svoje mesto naći na policama tek u narednoj godini.

Proizvođači pisaćeg pribora mahom su se koncentrisali na unapređenje rolera, mastila, čineći olovke još funkcionalnijim i lakšim za korišćenje. Revolucionarni proizvod koji je privukao pažnju jeste digitalna olovka iz Stabila koja spaja analogno i digitalno pisanje. Ova olovka, spojena sa tabletom, računarom ili pametnim telefonom, prilikom pisanja prepoznaje reči i prenosi ih na računar, što štedi vreme jer nema dodatnog prekucavanja. Interesantna je i nova Delgardova tehnička olovka u koju je uloženo pet godina detaljnog razvoja, a napravljena je tako da je minu pritiskom nemoguće slomiti.

Hobi program prošao je u znaku bojanki za odrasle. Za razliku od konstantnog gledanja u tablet ili telefon koje stvara stres, bojenje pruža kreativnu relaksaciju, pa se sve više ljudi okreće ovom hobiju kao vrsti tretmana protiv stresa, a proizvođači proširuju spektar boja i motiva.

Nakon posete nirberškom InsightsX-u, može se reći da je ovo sajam sa velikim potencijalom, međutim, konkurentni sajmovi su i dalje izuzetno jaki, i na organizatorima ostaje da sadržajima privuku veći broj izlagača. Iz ove perspektive, Insights-X čeka blistava budućnost, ali to ipak samo vreme može pokazati.

Toy Fair 2017. – desetine hiljada novih proizvoda

Organizatori su ovu priliku iskoristili i da najave sajam igračaka – Toy Fair koji će se održati od prvog do šestog februara naredne godine. Kao najava, u hali dvanaest, održana je izložba Toy Preview gde su svoje nove proizvode predstavile dvadeset dve kompanije, a posetiocima je pružena mogućnost ekskluzivnog uvida u trendove za 2017. godinu. Sajam igračaka će naredne godine publici predstaviti preko 75000 novih proizvoda, na sto sedamdeset hiljada kvadratnih metara, što je ekvivalent veličini trideset fudbalskih stadiona. Kompanije će biti podeljene u dvanaest proizvodnih grupa u osamnaest potpuno bukiranih hala. Novitet će biti oblast tehnoloških igračaka, gde će kupci moći da vide ponudu elektronskih ljubimaca, 3D štampe, robota igračaka, virtuelnih igara. Kako licence čine veliki deo interesovanja, od sredine decembra na sajtu www.spielwarenmesse.de/en/licenseguide moći će da se pristupi vodiču za licence, koji će pomoći posetiocima da se snađu u mnoštvu licenciranih proizvoda.

Nirnberg – Direrova kuća, pivo i kobasice

U trenucima predaha od obilazaka štandova, prošetali smo prelepim Nirnbergom. Ovaj grad  koji prema najranijim pisanim podacima potiče iz 1050. nekada je bio mesto u kom su se donosile odluke o brojnim političkim događajima Evrope, a danas je pravi turistički dragulj. Nalazi se u severnoj Bavarskoj, a odlikuje ga srednjevekovna arhitektura, poput tvrđava i Starog grada. Velika pešačka zona, centralni trg sa fontanama, kuća Alberta Direra prepuni su turista i leti i zimi, a u autentičnim pivnicama gde se služe poznate bratwurst kobasice, skoro je nemoguće pronaći mesto bez rezervacije. Sa aerodroma Nikola Tesla ne postoji direktan let za Nirnberg, ali autoputem, Nirnberg je od Beograda daleko samo hiljadu sto kilometara, pa redovna autobuska linija saobraća subotom i sredom.