www.udruzenjeknjizarasrbije.org.rs

Mega Show

NEPRIKOSNOVENA AZIJSKA PONUDA

Jedan od najvećih svetskih sajmova knjižarskih, promo i gift artikala, igračaka, kućne dekoracije, Mega Show Part 1, održan je od 20. do 23. oktobra u prelepom ambijentu hongkonškog sajma. Oko 3600 izlagača prestavilo se neverovatnom broju od preko 40.000 kupaca iz 130 svetskih zemalja, što je u vreme digitalizacije i opadanja popularnosti sajmova, veoma impresivna brojka.

Glavni događaji u našoj branši dešavaju se krajem oktobra i početkom novembra u dalekoj Kini. Prvi od njih je Mega Show Part One, čiji je medijski partner i naš časopis. Zbog toga smo ponovo bili u prilici da odletimo na drugi kraj sveta i donesemo izveštaj sa ovog značajnog događaja.

Glavna razlika između evropskih i sajmova na dalekom istoku jeste u pristupu izgradnji štandova. Ovde akcenat nije na impozantnim štandovima - kulama, već se proizvođači utrkuju čiji će proizvod biti inovativniji, kreativniji i kvalitetniji. Proizvođači su podeljeni na paviljone po zemljama, a ne po grupama proizvoda, što je kupcima možda otežalo  snalaženje. Devet glavnih paviljona ugostili su izlagače iz Indije, Filipina, Tajlanda, Kine, Tajvana, Južne Koreje, Bangladeša, Turske i Vijetnama. Pored kompanija iz ovih zemalja, na Mega Show-u su se našli i izlagači iz Engleske, Sjedinjenih Američkih Država, Australije, Irske, Grčke, Nemačke i mnogih drugih. Poseban deo sajma odvojen je za dizajnerska studija i start up kompanije, što govori o povećanju popularnosti malih, nezavisnih kompanija koje se oslanjaju na dizajn.

Sajam Mega Show pokrenut je pre dvadeset šest godina sa ciljem da promoviše azijske proizvode nižeg cenovnog ranga, međutim, za dve i po decenije postojanja, postao je ozbiljna internacionalna platforma oko koje kupci iz celog sveta organizuju prodajnu sezonu. Nakon prvog dela, od 27. do 29. oktobra održan je Mega Show Part 2, mlađi brat sajma, na kom su se predstavili proizvođači pisaćeg i školskog pribora. Drugi deo ove manifestacije je mnogo manjeg obima nego prvi i tek se očekuje da se preraste u vodeću manifestaciju knjižarske branše.

U znaku ekspanzije 3D proizvoda

Mega Show je poznat kao sajam koji nameće trendove za narednu sezonu. Najdominantniji motiv je i dalje Diznijev neprikosnoveni Frozen, ali ipak u nešto manjoj meri nego proteklih sezona, mada moglo bi se reći da Star Wars licenca ima potencijal da preuzme primat. Praktično ne postoji proizvod koji ne nosi ovaj motiv, a pored motiva iz ovog filma, tu su proizvodi sa likovima iz novog nastavka Transformersa, Automobila i Marvelovog univerzuma, koji je veoma popularan u Severnoj Americi. Iako je poslednji nastavak davno objavljen, popularnost Hari Potera ne jenjava, pa se i dalje mogu naći ukrasi, gift artikli i mnogi drugi proizvodi sa simpatičnim likovima iz ovog dečijeg serijala. Ono što nije licenca, a što je veoma popularno, jesu jednorozi, svih oblika, boja i veličina.

Ove godine najveću ekspanziju su doživeli 3D proizvodi. Slike, razglednice, magneti, gift program, art i kraft artikli, sve je dostupno u 2D i 3D varijanti. Dominantni su i Haloween i Božićni motivi, poput veštice, kostura, deda mrazova, čudovišta, deda mrazovi pomoćnici ispunjavaju većinu hala sajma. Kod nas, ovaj proizvodni program još uvek nije raširen kao na zapadu, ali ipak može naći mesto na policama maloprodaja.

Najiritantnijem proizvodu godine, spineru, popularnost ne opada ni malo. Iako mnogima i dalje nije jasno čemu tačno ovaj proizvod služi, spineri se mogu naći u svim bojama, vrstama i veličinama, sa specijalnim vizuelnim i zvučnim efektima.

Prostor u kome se sajam održava pravi je biser arhitekture čiji je najprepoznatljiviji deo krov u obliku raširenih krila ptice. Kompleks se sastoji iz dva dela. Prvi deo, sagrađen 1988. godine nalazi se na kopnu, dok je za potrebe drugog dela izgrađeno veštačko ostrvo. Pet hala na nekoliko nivoa zauzimaju površinu od preko pedeset hiljada kvadratnih metara i mogu da ugoste 140.000 posetilaca dnevno, a sajam nastavlja i dalje da se širi. Zid sa strane glavnog ulaza u sajam do skoro je držao rekord najveće „staklene zavese“ na svetu, a glavni hol doseže visinu od preko dvadeset metara. Pogled iz ove impozantne građevine zaustavlja dah – sa jedne strane je Viktorijina luka, dom prekookeanskih kruzera, sa druge Kowloon, kulturni centar grada sa mnoštvom muzeja i istorijskih zgrada, a odmah do nalazi se veliki točak – vidikovac.

Naredni Mega Show održaće se bliže našoj publici, od 21. do 23. novembra u Parizu, pa možda više knjižara i uvoznika iz Srbije poseti ovaj sajam. Svakako, Mega Show Part 1 i Mega Show Part 2 vredni su posete i dalekog puta za sve one koji traže inspiraciju, ideje za nove proizvode i partnere sa azijskog tržišta.

 


 

Hong Kong – spoj tradicije i modernog

Hong Kong je grad smešten na južnoj obali Narodne Republike Kine i predstavlja njen posebni administrativni region. Okružen je deltom Biserne reke i Južnim kineskim morem. Prostire se na površini od hiljadu i sto kvadratnih kilometara, a u njemu živi oko sedam miliona stanovnika, što ga čini jednim od najgušće naseljenih gradova na svetu. Hong Kong je jedan od najznačajnijih ekonomskih i finansijskih centara u svetu, ali i nezaobilazna turistička destinacija.

Na području Hong Konga preovladava vlažna suptropska klima sa velikim uticajem monsuna. Leta su veoma vruća i vlažna, i tokom tog perioda moguće su pojave tajfuna. Zime odlikuje promenljivo vreme sa jakim severnim vetrovima, a najprijatniji perod u godini je proleće.

Turističkih atrakcija je mnogo u ovom gradu. Ocean Park,ogromni zabavni park koji  se prostire na čak 870. 000 kvadratnih metara posetiocima nudi nezaboravna iskusva.  The Peak je najviša tačka Hong Konga, a nalazi se u najekskluzivnijem naselju ovog grada. Na ovom mestu su snimani mnogi filmovi, a sa njega se pruža pogled od kog zastaje dah. Za najmlađe tu je i Disneyland, najpoznatiji zabavni park u svetu. Hong Kong je poznat i kao odlična šoping destinacija, a pored mnogobrojnih ekskluzivnih tržnih centara, nije na odmet posetiti ulične tezge na Ladies’ Market i Temple Street Night Market, gde se osim odeće, mogu pronaći i autentični suveniri, sitnice za kuću, antikviteti, a prodavci su veoma raspoloženi za cenkanje. Tsim Sha Tsui promenada koja vodi pored svih važnijih muzeja, opere i mnogobrojnih spomenika, sjajno je mesto za upoznavanje kulture Hong Konga. Hram Sik Sik Yuen Wong Tai Sin jedinstven je po to što se u njemu spajaju tri religije -  taoizam, budizam i konfučijanizam mesto u kome se spajaju tri religije, a njegov izgled i atmosfera vraćaju u zlatno doba kineske istorije i tradicije.

Pored atrakcija, Hong Kong nudi i odličan provod u mnogobrojnim restoranima, kafićima i klubovima. U njemu se lako snalazi, smatra se da ovaj grad ima najsavršeniji sistem javnog prevoza na svetu, pa će se i oni sa slabijim znanjem jezika lako snaći jer je sve nacrtano. Takođe, stanovnici ovog grada su izuzetno druželjubivi i predusretljivi, čak i oni koji ne govore engleski jezik daju sve od sebe da izađu u susret turistima.

Sve u svemu, Hong Kong nosi u sebi spoj tradicionalne Kine, uštogljene Britanije, modernog kapitalističkog uređenja, ostrvskog individualizma, u svakom smislu je poseban i nije ni čudo što je jedna od najposećenijih svetskih destinacija.